Publications

2014

NFF DAGKRANT 

Waar een klein gameland groot in kan zijn (#02, p1) / interview & achtergrond
Interview met verschillende makers die op de INDIGO game-expo te zien zijn op het NFF 2014. Met commentaar van organisator Dutch Game Garden over indiegames in Nederland.

Welkom in the Emotional Arcade; Spelen met Emoties (#02, p9) / 
interview & achtergrond
interview met filmmaker Brent Hoff over zijn installatie van neurogames waar je emoties de inzet zijn. 

Terug naar de tijd van modembliepjes en cd-rom (#04, p1) / interview & achtergrond
Interview met de nieuwe en 3 oud-hoofdredacteuren van VPRO Digitaal  over 25 jaar digitale cultuur.

Kort trekt aan het langste eind (#05, p09) / interview & achtergrond
Gesprek met Marina Blok, eindredacteur NTR Kort! over de oogst van dit jaar; negen krachtige eigenwijze kortfilms.

PLUK DE NACHT

“Ik zou waarschijnlijk schreeuwen, schoppen en schelden”  / interview met regisseur Athanasios Karanikolas. At Home is een lust voor het oog. Maar de weidse uitzichten op de glinsterende zee vanuit een moderne villa ergens in Griekenland zijn het decor van een hedendaags onrecht. Een tragedie bij daglicht

GOLDEN APRICOT INTERNATIONAL FILMFESTIVAL (Yerevan, Armenië)

Interview with Amos Gitai about Ana Arabia
Interview with Otar Iosseliani about Chantrapas

Review of Two Days One Night
Review of White Dog
Review of At Home
Review of Blind Dates
Review of Gainsbourg, A Heroic Life

Report on Richard Peña’s workshop / But is it Art?
The Cinema for Social Change program offers a global snapshot of citizen activism. Many of the urgent stories shown in these films could only be laid bare thanks to the high availablity of digital camera’s. Last Monday, Richard Peña gave a workshop on this subject to a room full of engaged students and festival guests. […] In Peña’s view, ”Everything is film, there is no distinction. From Andy Warhol to Steven Spielberg, it’s all cinema. There are only correct and incorrect criteria to judge them by. Don’t blame Parajanov for not portraying a realistic image of Armenia, it was not his aim!”

FILMKRANT

“Jelena Rosic: ‘Je wordt wat je ziet'” / nieuws & interview
Half juni 2014 presenteerde de onderzoeksmaster van de Filmacademie z’n resultaten. Jelena Rosic leidde op woensdag 25 juni een korte workshop over mirroring, een belangrijk concept in haar afstudeerproject Jamais Vu.
voor Filmkrant.nl

SCHIFT.NL

“Geduldige berichten, haastige tijd” / achtergrond stuk
Naar aanleiding van de films After The Tone (van Digna Sinke) en Spike Jonze’s Her heb ik een reflectie geschreven op het afscheid nemen van de voicemail en de nostalgie van Artifical Intelligence dat Jonze in de toekomst legt met operating system Samantha (gespeeld door Scarlett Johanson).
voor Schift

 

2013

DAGELIJKSESTANDAARD.NL

Documentaire in ‘the age of the interface’ / verslag
Naast internationale documentaire parels in het hoofdprogramma van IDFA, was er in het DocLab-programma van IDFA de crème de la crème van een zich nog ontwikkelend genre documentaire te beleven: de interactieve documentaire.
voor DaglijkseStandaard.nl

Het is tijd voor het nieuwe filmmaken / interview
Interview met regisseur Thijs Schreuder-Rinnooy Kan: “De mogelijkheden van onze tijd vragen om een nieuwe manier van werken.”
voor DagelijkseStandaard.nl

Wiens verhaal is het nu eigenlijk? / recensie van Stories We Tell
Regisseur Sarah Polley onderzocht al filmend hoe het verhaal van haar familiegeschiedenis een amalgaam is van geromantiseerde herinneringen en roestige feiten uit het geheugen van de vertellers.
voor DagelijkseStandaard.nl

IDFA

Freelance teksten voor de IDFA catalogus 2013
Cutie and the Boxer
Voice of El Alto

DE FILMKRANT

De schaduw van het feest / filmkritisch kookproject
Filmjournalisten Joost Broeren en Nienke Huitenga werken aan een filmkritisch kookboek. Hoe vertaalt het werk van een regisseur zich naar een bord eten? Naar aanleiding van de expositie ‘Fellini — The Exhibition’ in EYE een voorproefje: een Felliniaans menu.
voor De Filmkrant

‘Series zijn de nieuwe Groundhog Day’ / discussie
Het IFFR zoomt in op televisie. Zijn al die veelgeroemde series waaraan ook steeds meer artfilmers zich wagen het einde van de cinema, de nieuwe kleren van de keizer, of gewoon iets wat helemaal niet met film vergeleken hoeft te worden? Luister mee naar een vrolijke spraakverwarring.
Door Joost Broeren | Nienke Huitenga | Dana Linssen
voor De Filmkrant

 

2012

IDFA
Freelance teksten voor de IDFA catalogus 2012

DAGKRANT NEDERLANDS FILM FESTIVAL

Puur cultuur / interview
Interview met Willeke van Ammelrooy over oeuvre prijs
Vliegende Hollanders & Voorzichtige Vlamingen / interview
met o.a. Nic Balthazar, Emma De Swaef en Peter Craeymeersch
– Vreemdeling in een vreemd land / interview
Interview met Threes Anna over Silent City
– Het standhuis als speeltuin / interview
Interview met Dutch Game Garden over Indigo
Kort interview met visual effects supervisor Kasper Oerlemans

DE FILMKRANT

Ineens ben je geen 22-jarige dromer meer / 
Als twintiger was Joachim Trier een straight punker. Nu is de Noorse regisseur van Oslo, 31 August een 30+ hipster met internationale allure. Hij maakte een nuchtere film over melancholie op de laatste dag van de zomer. “Melancholie is als overrijp fruit in een stilleven.”
voor De Filmkrant

INTEGRAND MAGAZINE
filmredacteur

 

2011

DE FILMKRANT

Over retro-coole antihelden / interview
Nederlands meest eigenwijze filmmaker van het moment, new kids turbo-regisseur Steffen Haars, geeft in dit jubileumnummer zijn visie op de Nederlandse filmcultuur.
voor De Filmkrant

Grijs en bruin / MARY AND MAX / DVD bespreking
Het is midden jaren zeventig en bij gebrek aan echte vrienden wijst de achtjarige Australische Mary Dinkle (met de stem van Toni Colette) willekeurig een naam aan in een New Yorks telefoonboek. Er staat haar een bijzondere vriendschap te wachten met de veertigjarige autist Max Horowitz (Philip Seymour Hoffman), die dankzij het syndroom van Asperger de wereld net iets te letterlijk bekijkt.
voor De Filmkrant

Filmles op de FlitsAcademie / verslag
Op de zolder van De Balie in Amsterdam schoof een klein gezelschap studenten afgelopen weekend aan tafel bij filmmakers Jos Stelling en Paula van der Oest voor een driedaagse masterclass filmregie van de FlitsAcademie. Ze luisterden naar anecdotes over hun werk en praktische aanwijzingen voor het ontwikkelen en uitvoeren van een goed filmidee.
voor De Filmkrant

‘Ga keihard op je bek‘ / interview
Doorgewinterde festivalgangers denken vaak met weemoed terug aan de goede oude tijd. Inmiddels ontdekt de nieuwste generatie filmgekken IFFR als een plek voor mensen met een afwijkende filmsmaak.
voor De Filmkrant

FILM 1

Mijn recensies voor Film1.nl
Tous les soleils (2011) 
Rundskop (2011)
Howl (2010)
Amer (2009)
Balada triste de trompeta (2010)
No et moi (2010)
Les amours imaginaires (2011)
Norwegian Wood (2010)
Vlees (2010)
Die Fremde (2010)

FILMTAB
Verschillende artikelen, festivalverslagen en recensies voor
Filmtab
iPad-only filmmagazine

LIMBOLAND
The MilkbarThe Milkbar is een online filmprogramma van Limboland in samenwerking met Cineville en De Filmkrant, waarin actuele films worden besproken.
Makers: De presentator is Rein Mulder. De redactie bestaat uit Karin Wolfs, Joost Broeren, Nienke Huitenga, Niels Buller (Cineville), Eva Sancho Rodriguez, Laura van Zuylen en Mariska Graveland.

2010

DIGITAL LIFE
Versch
illende artikelen voor Digital Life (magazine, website)
Onafhankelijke filmjournalist

– wekelijkse recensie
– filmpagina in het magazine (4x per jaar)
(Digital Life is opgehouden te bestaan in januari 2012)
Een voorbeeld via the wayback machine

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s