‘Interactiviteit is een harp’ / #festivalreport

DocLab, IDFA’s programma over digitale ontwikkelingen in de documentaire, bracht de belangrijkste pioniers bijeen op de Interactive Documentary Conference. Ze spraken over best practices en de toekomst van interactieve documentaires. Hieronder de ideëen van drie visionairs. En, in de video, hoe je het beter níet kunt aanpakken.

‘Denk buiten de browser’
Hugues Sweeney, hoofd webdocumentaire bij de National Film Board of Canada, denkt dat de toekomst van interactiviteit schuilt in de relatie met het publiek. Dat geldt zowel voor de televisie-omroep die zoekt naar een beter contact, als ook voor de maker die een dialoog wil opstarten. ‘Interactiviteit is een harp’, stelt Sweeney metaforisch. Het moet intuïtief kunnen ontstaan, als de langswaaiende wind die een toevallig deuntje speelt op het instrument. Dat gebeurt in de interactieve projecten die in zijn thuisstad Montreal het straatbeeld sieren. Ofwel: ‘denk buiten de browser.’ Niet alleen het computerscherm, ook openbare ruimtes, musea, festivals of de façades van gebouwen veranderen zo langzamerhand in de vertoningsplekken van documentaire-materiaal.

Narratieve flow
Andrew DeVigal werkt als multimedia-editor bij The New York Times, waar hij verantwoordelijk is voor de interactieve ‘OpDocs’ . Dat zijn reportages die de gebruiker in staat stellen extra informatie op te roepen, via verschillende zijtakken bij het hoofdverhaal. DeVigal hanteert daarbij het concept van narrative flow: het verhaal is de ‘backbone’ en logische ‘entry and exit points’ leiden naar extra details. Punched Out, geselecteerd voor DocLab, is een schoolvoorbeeld van deze aanpak. De 45 minuten durende film over ijshockeyspeler Derek Boogaard gaat vergezeld van allerlei bronmateriaal, dat is gebruikt voor de research. Wie verdieping zoekt, kan dat tijdens het kijken raadplegen.

Van klikken naar vegen
Daniel Burwen, de creative director van CIA: Operation Ajax (geselecteerd voor DocLab) denkt dat onze interactie met media verandert. ‘Veel mediaproducties draaien niet langer om hoe goed ze eruit zien, maar om hoe leuk de interactie is. We klikken daarbij steeds minder en we gebruiken steeds vaker onze vingers.’ Wie één dezer dagen de moeite neemt om de DocLab-expositie in De Brakke Grond te bezoeken, ziet daarvan een aantal mooie voorbeelden. Maar de app van CIA is ook niet mis te verstaan. In deze graphic novel zorgt het ‘tippen en vegen’ voor een grotere onderdompeling en krachtigere verhaalervaring dan het klikken uit de eerste generatie webdocs.

Nienke Huitenga

 

Comment 1

  1. Pingback: Interactive Reality DocLab | wzzzt

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s